Lite bilder från kusten

På tur i Grebbestad

Vår stuga på campingen

Utsikt från stugan

Jonas fick en STOR öl !!!

Och jag ett glas Rosé

Fint !!

På kväll nr 1 åt vi räkor och krabbklor

Dag nr 2 åkte vi till Smögen. Vilka båtar det finns! Helt sjukt.

Vattenskotern bakom oss gick nåsså fort!

Vi hälsade på en arbetskamrat till mig som hade sin båt där. Vi fikade lite med dom. Vi träffade även en arbetskamrat till Jonas som bjöd hem oss till deras stuga som låg lite utanför Hamburgersund

Riktigt fint läge på den stugan. Vi fick grillad kyckling och fläskfilé. Gött

Nu är vi hemma igen och ikväll kommer Jonas kompisar som ska med på U2 konserten. Jag och Frode åker till Halmstad i morgon. Ska bli kul att träffa Daniel och Linda!

Grebbestad

Vi kom iväg vid 12 tiden igår och anlände till Grebbestad vid 14 ungefär. Frode sov hela vägen dit. Väl där sken solen !!! Vi gick runt på bryggorna och myste, åt på en uteservering. Sen köpte vi en massa räkor och krabbklor och åkte iväg till campingen. Vi har fått en liten stuga som ligger med utsikt mot havet. Det är ju väldigt långt från vad vi är vana med nu i och med Spanien stugan ( högsta kvalitet på allt, dusch och toa mm). Denna stugan är ju mer endast funktionsduglig men utsikten gör ju att det är värt det. Duscha och gå på toa får man göra i ett separat hus med övriga campinggäster. Helt ok.

När vi kom fram till campingen så möttes vi av en skylt där det stod "Räkfrossa 129 kr". Våra räkor kostade 249 kr kg så det hade nog varit bättre att ta deras erbjudande. Men köpt är köpt och vi hade gör mysigt. Vi gick dock till utserveringen och tog ett glas vin och en öl. Jonas tog ölen och det var en riktigt stor en ... (Jonas kallar sådana öl med handtag för pappaöl) En liter öl ... Men det var nog lite väl bra för den var ju avslagen innan han kommit igenom den.

Dock var natten inte så himla bra !! Det är två 80 sängar som är fastspikade så man kan inte köra ihop dom. Jag och Frode delade en säng och den lille grabben kan konsten att ta plats ... Har nog sovit max 2 timmar i natt tror jag. Kl 3 kom det hem några från krogen och dom började spela Brucan på högsta volym. Det var dock helt ok eftersom vi ändå var vakna så var det ett litet trevligt inslag! =)

Nu ska vi nog åka på en utflykt till Fjällbacka och kolla om man känner igen sig från Camilla Läckbergs böcker.

Iväg igen

Nu sitter vi och väntar på att tvätten ska bli klar och att Jonas ska komma hem från jobbet. Då drar vi med svarta pärlan till bohuslän, närmare bestämt Grebbestad. Det ser ut som det ska bli två fina dagar där uppe nu så vi passar på att hyra en stuga på en camping där.. Har kommit in så bra i campinglivet nu =)

Förresten helt SJUUKT igår när man såg Emma Sjöstrand ta VM guld!! 15 år och krossar världsrekordet .... Jag fick tårar i ögnonen när dom spelade nationalsången!

I poolen

Jonas på stranden

Större delen av gänget

Obligatorisk strand/hav bild =)

Godaste grillspetten. Fisk, räkor och paprika

Hem kalla hem

Nu är vi hemma igen. Landade idag kl 14,45 på Säve city airport. Det tog 2,40 att flyga mellan Girona och Gbg. Var nära att sätta mig på det flyg som skulle gå tillbaks igen när vi kom ut!......... Så himla kallt!! Man har ju lite snabbt vant sig med ca 32 grader i skuggan så 18 grader och regn var lite väl magstarkt tyckte vi.

Flygresan gick bra förutom en nr 2 incident av Frode ... Inte lätt att byta blöja på en flygtoa kan jag säga!!

Det har verligen varit en helt underbar semester, och nu med facit i hand vet vi att det hade ju inte varit några problem att stanna tom fredag heller.

Nu sitter vi och kikar lite på om vi eventuellt ska dra till danmark några dagar. Vi har ju gemensam ledighet i tre veckor till!!

Lägger in lite bilder inom kort!

Spanien

Nu har vi gjort ett par dagar här nere i Pineda de Mar. Här tillbringade jag alla mina ungdomssomrar och det är precis lika bra nu som jag kom ihåg det!

Resan ner gick gör bra, vi var lite nervösa för när planet skulle lyfta och landa pga öronen. Det kan ju ibland vara jätte smärtsamt för bebisar men det gick hur bra som helst. Det kom inte en tår under hela resan.

Här nere är det hur gött som helst. 33-35 grader i skuggan. På dagarna är vi först vid havet och sen vid poolen. Frode ligger under parasoll på stranden och mår som en kung. Han har börjat sova hela nätterna igen. Vi bor i en jättefräsch bungalow.

Ikväll blir det middag och lite party med spanska vänner. Det är faktiskt tjejen vars föräldrar äger campingen som vi ska ut med. Henne och hennes man som är basketproffs i Bilbao (osäker på den stavningen). Vi har ju kännt henne sen jag var 12 ... så det är ju minst 10 år i allafall =). Vi ska träffa dom kl 22 och reservationen för bordet är kl 22.30. mSå vi måste äta lite nu innan för annars dör ju vi !! Inte konstigt dom e smala ! =)

Ha det gott!

Bohus fästning

När vi vaknade i morse så inbjöd inte vädret direkt till något bad, därav bestämde vi oss för att åka ut på tur. Vi hörde på bandit radio att det var medeltidsdagar på bohusfästning så vi drog dit.
Väl där kostade det 150 kr per person så vi gick och fikade istället.

Jocke utanför med Frode

Så fint klädda var många

Jonas i toakön

Kom lite regn när vi var där men jag trotsade regnet stenhårt

Efter detta drog kosan mot Allum. Jag köpte ett par Fred Perry skor på rean samt en klänning.

Min nya klänning samt skor ... dessa ska bums ner i resväskan

Nu ska vi snart äta. Det blir lax, salsa verde och sallad. MMMM vad gott!!

kort på Frode finns : http://frodekjorlingoberg.blogg.se

sol !!

Idag har det varit helt underbart väder. Jag och Frode började dagen med att vara ute och gå i ca 1,5 h.
Jonas var iväg för att besikta vår gamla bil som hans föräldrar ska köpa av oss. Den gick igenom utan anmärkning så det var skönt!

Jonas kom hem vid ett tiden och då stack vi till Hovåsbadet.
Det var hur skönt som helst. Vi badade och solade. Frode badade dock bara fötterna då det var lite väl kallt för honom. På väg till Hovåsbadet stannade vi till vid babyproffsen och köpte en solskärm och  parasoll  till vagnen och solglasögon till Frode. Skulle eg bara köpt parasoll men den här solskärmen var helt enorm faktiskt. Skyddar gör bra. Vi har börjat använda sittvagnen nu då Frode är så lång för sin ålder. Slår typ fötterna i kanten på liggdelen. Och han älskar verkligen att sitta. Så det lutar åt att det blir den delen vi tar med till Spanien

Nu väntar mat här Det blir Frutti de Mare med spagetti!
Jonas föräldrar kom för ca 1 timma sen. Frode sover .. Nu ska jag ut och vara trevlig!

ikea

Idag har vi inte gjort nått speciellt så jag skriver mer i morgon! Då kommer Jonas föräldrar och bror.

Bio

Har precis kommit hem från bio med syrran. Först var vi och åt i den restaurangen som ligger i bergakungen. Vi tog var vår ceasarsallad m kyckling. Riktigt go! Det var två trubadurer där och spelade.

Filmen vi sen såg hette The proposal. SKIT BRA!! Kan rekommendera alla som gillar relativt lättsamma filmer att gå på den!! Vill ni ha djupare mening så kan ni kanske hoppa över. Men jag ÄLSKAR sådana filmer.. Liksom feel good stuk på´t.

Nu e det go natt!

Jonas

är i Stockholm över dagen. Han jobbar där i två dagar och sen börjar semestern igen. Har änna vant  mig med att han är hemma nu så det blir väldans tomt.

Vi har varit ute och gått och efter det la jag mig och solade i carlandersparken. Frode sov i nästan en timma i skuggan där uppe, så jag låg och läste en bok. Den är verkligen gör bra. Den heter "dumpa honom". Riktig "chic lit".

Viktoria och barnen kom förbi när vi låg i parken. Dom hade fått gratiskuponger för glass på pressbyrån så vi gick dit ner. Jag fick också =). Tog en Tipp Topp.

Till lunch åt jag mat som vi hade ifrysen. Det blev köttfärssås och fusili. Det var gott denna gång också !

Ikväll ska jag börja packa inför España!

Nu väntar en kopp kaffe och en muffins ... lever fortfarande på dopresterna =)

Tandläkarbesök

Vi gav oss av kl 10 från Gbg och började färden mot Mellerud. Jag hade bitit av en bit av min framtand (plast) och skulle fixa till detta. På vägen ringde jag M2 och fick höra att det skett ett missförstånd och det kommer nu en annan mäklare på torsdag.

När jag kom fram åkte jag direkt ner till pappas jobb, vi åt lunch på Thai och sen åkte vi båt. Frode gillade det jättemycket idag. Kan vara att han växt i flytvästen lite bättre!

Sen tog jag en kaffe på NK (Nya Konditoriet). Var go stammis där en gång i tiden (gymnasiet)... då kunde man sitta där i 3 timmar och bara köpa en kopp kaffe ... lönsam kund ...

Efter detta gick vi till tandläkarn. Dom hade gott mycket att göra. Jag kan inte riktigt förstå varför folk är rädda för att gå dit. Jag tycker det är riktigt trivsamt!! Kan bero på att jag varit där så mkt med mina framtänder iofsig. Men man blir ju väldigt fin efteråt!!! Nu har jag två skitsnygga framtänder igen =)

Åkte hem från Mellerud kl 19. Vi har tittat på Viktoria firandet på öland och ....

Nu ska jag sova

besviken

Vi har putsat och fejat i den här lägenheten för att den skulle se som bäst ut ikväll. Detta då vi skulle få besök av en mäklare från M2 som skulle ge oss lite tips inför försäljning, berätta lite om deras tjänster samt ge en värdering av lägeneheten. ( Det var väl mest det sistnämnda vi var intresserade av) Jag hade fått en sms bekräftelse att han skulle komma ikväll kl 20. Kl 19,50 satte vi på kaffet och så började vi vänta. Kl 20,20 började vi tycka det var konstigt och kl 21 konstaterade vi att det kommer nog ingen ...

Blev besviken men det är ju mänskligt att glömma. Får ringa i morgon och fråga vad som hänt.

måndag

Vi kanske ska börja med söndagen

Frode och jag sov över hos syrran natten mellan lördag och söndag. Det blev så sent när vi satt där och jag visste att Jonas var ute på svensexa till sent så då kunde vi lika gärna sova över där.

Vi åkte hem vid 11 tiden. Sen tog vi vår dagliga motionstur, då städade Jonas lägenheten. Gött. Det kommer en mäklare på besök idag som ska kolla lite vad vi möjligtvis ska kunna få för vår. Då får den ju va tipptopp =)

I morse åkte Singe och Jonas till Kristinehamn kl 07.00. Singe har köpt en ny bil där. En BMW 5 serien kombi. Den var gör fin sa Jonas. Nu väntar vi på att Jonas kommer hem så vi kan äta lite lunch. Var och hämtade ut Frodes id bricka idag från guldsmeden. Passade på att fråga vad en kedja till detta kostade ... VE OCH FASA 1700 kr för en barnguldkedja... Det får nog bli nått annat än guld tror jag!!

När vi var där nere blev det kolsvart på himmelen, jag tänkte SHIT nu kommer det börja ösa ner. Så vi tog tjuren vid hornen och köpte en latté på NK och tänkte vänta ut regnet. Regnet kom aldrig men lattén va god!

Köpte en gör fina kläder på rean till mig själv =)! Lägger ut kort sen.

Ser ni förresten solen i bakgrunden =)

Nu åker vi snart till Spanien! Ska bli så härligt och så bra att vi får lägenhetsvakter som bor här hela veckan vi är borta!

lördag ..

Vädret är lite si så där ute, pratade med mamma för en liten stund sen och hon sa att det vräker ner i Mellerud. Beachvolleyn har dom flyttat till rådahallen. Det svider lite i Mellerudshjärtat att inte vara hemma denna helgen, men vi har varit ute och flängt så mkt så det är skönt för Frode att bara vara hemma och ta det lugnt.

Jonas är på svensexa idag. Fick precis en inbjudan om att gå på grannens 30 års kalas. De har öppet hus. Tror bestämt att jag ska gå dit en sväng. Nu ska snart den svarta pärlan ta sig ut till förorten och hälsa på syrran. Vi glömde regnskyddet där och då det ser lite osäkert ut på himlen vågar jag mig inte ut på någon promenad.

Frode ligger just nu och sover. Han är så otroligt go nu. Idag har han för första gången ätit riktig mat (eller ja burkmat). Det som stod på menyn var potatis och majs (puré). Han tyckte det var hemskt konstigt först men sen smakade det rätt så bra. Han satt i hokuspokus stolen när han åt. Skulle tagit kort men Jonas har med sig kameran på svensexan.

ha det så bra!

dagen som vart!

Vi åkte hem till syrran kl 10,30 ungefär för att börja städa bilen, det såg inte så ljust ut för städning just då. Regnet vräkte ned... vår nya bil är gott fräck för den känner på sig hur mkt det regnar och anpassar vindrutetorkarna efter det ... Lite coolt! =)

Väl där hade det slutat regna och Jonas tog snällt nog på sig att börja. Han fick hjälp av Singe, som städat ur ett antal bilar i sina dagar ... Dom höll på från 11 til 16!! Jag, Frode, syrran och Cornelia tog en sväng till Ikea. Jag köpte två ramar, lite leksaker, tallrik och haklapp till Frode.

Var även inne på blocket och hittade en hokus pokus stol till Frode för 300 kr. Jag slog till direkt och den snälle killen som sålde den körde tom hem den till oss!

För att se bilder på Frode i stolen se :

framme i halmstad

Nu är vi i Halmstad ... vi åkte hit i svarta pärlan ... Den är sååå skön att köra. Helt plötsligt kör man alldeles för fort och det känns som man kör i 80 ungefär =).

Daniel hade fixat och donat tills vi kom och här väntade köttfärslimpa, färsk  potatis och brunsås. Gör gott!! Har aldrig ätit hemmagjord köttfärslimpa förut! Gott impad!

Nu är Daniel på visning, sen ska vi ut och fiska. Vi tänkte köpa med oss räkor att äta nere vid havet. Så kul att hälsa på honom!

bvc, banken och halmstad

Fullt upp idag som ni ser ovan ...

Ha en go dag!

Lite bilder

Frode och jag är ute i BELLA

Älskade vänern, inget salt, inga maneter och man blir ren ...

Pappa var kapten... Michael var på besök.

Fika på Malegårn

kort på Frode finns på http://frodekjorlingoberg.blogg.se

Dagen som gått!

Dagen började eg med att en super pigg liten kille vaknade kl 4 .. han pratade och skrattade och väckte både mig och Jonas. En halvtimma senare somnade han om, det gjorde jag med men Jonas kunde inte somna om. Vi hade satt klockan på 6 då vi skulle hinna till Gbg innan Viktoria och Singe skulle iväg. Detta då vi faktiskt idag gjort vårt näst största köp i livet ..... Vi har köpt deras AUDI A6 ... En riktig GULDBIL faktiskt.

Så sagt och gjort gick vi upp kl 6, kl 7 lämade vi stomgatan och begav oss tillbaks till stan. Jonas körde och Frode och jag låg och snusade där bak i bilen  =).

På eftermiddagen har jag och Frode varit ute och gått, fikat samt solat. Då fick Jonas ta igen sig lite. Det som såg ut att va riktigt skitväder har blivit riktigt bra här på eftermiddagen. Det är sol och ca 24 grader varmt. Nästan mer behagligt än den hetta som varit. I allafall för Frode.

Jonas tog Frode efter att vi suttit ute ett tag och då kunde jag ligga och slappa på riktigt . Somnade på solstolen .. Gött med semester! (Vilket jag faktiskt har då Jonas är pappaledig nu i två veckor)

Soliga hälsningar från Götet

måndag !

Idag har det varit relativt fullt upp. Frode hade en mindre bra natt, eller ja ... han sov bra men vaknade så snart man la ner honom i sängen. Till slut gav jag upp och han fick sova med mig ... Den lille grabben tar SÅÅÅÅÅ STOR PLATS!!! Helt sjukt. Det slutade med att jag och jonas sov på 80 cm och Frode på 80 cm själv.

På morgonen va jag helt slut och efter frukost nr 2 så gick Jonas upp med honom. Då fick jag ligga och sova till kl 10,30 . Jätte skönt!

Syrran, mamma, jag och Frode åkte ut till bloms på eftermiddagen. Jag köpte en pyjamas, shorts och t-shirt till Frode samt ett par shorts till mig. Det var ett par VILA shorts som kostar 199 kr på vila affärer men 99 kr på bloms =)

På eftermiddagen har vi varit och lämnat en stekpanna till syrrans hyresgäster på Ryr och efter det åkte vi till farmor och fikade. Hon måste va världens piggaste 92 åring. Hon verkar inte en dag över 80! Hon ser fräsch ut som ingen annan och har mer energi än någon jag känner!

Nu har brorsan åkt tillbaks till Halmstad och vi håller på och grillar. Jonas är kock idag.
Vi åker hem i morgon bitti då vi har ett möte kl 9. Gött e de!

Ha det kalas  och kan inte nån säga till solen att det är dags att komma tillbaks nu... vi saknar den!

Lite bilder från Thomas 50 års kalas

Nu på kvällen har vi allihop varit på Håfveruds brasseri och ätit gör go mat! Det var hur mysigt som helst. Jag åt deras berömda fisksoppa till förrätt och sedan en lax och skaldjurssallad till huvudrätt.
Nu har Linda och Charlie åkt till Karlstad ... det blev tomt utan dom! Vi åker tillbaks till Gbg på tisdag. Nu ska jag dricka kaffe!

För ytterligare bilder se Frodes blogg

kanalyran ano 09

Nu är då kanalyran avklarad för detta år. Igår var mamma och pappa barnvakt åt Frode och jag och Jonas gjorde Mellerud osäkert. Först var vi hemma hos en kompis till syrran som heter Lotta. Det var skittrevligt. Vi satt vid ett långbord och pratade och partade. Det var väldigt traditionellt uppdelat så killarna satt vid ett bord och tjejerna vid ett bord =). Det var inte meningen att det skulle bli så men det var väldigt roligt.

Vi gick upp till öltältet vid 23 tiden. Där var vi i nån timma och sen gick jag, Viktoria, Viktoria och Linda upp till Wärs. Där dansade vi som bara den!! En klasskompis till Daniel spelade i ett coverband, som var himla bra.

I dag är vi lite trötta, ikväll ska vi på brasseriet hela Kjörlings klanen. Det ska bli trevligt och jag ska äta deras fisksoppa. jag jobbade där för några år sedan och man blir nästan lite nostalgisk för det var så himla roligt den sommaren.

Nu ska jag och mamma ut till bloms. Tänkte hitta några fina kläder till Frode. Eftersom han inte har några ... =)

Heppåre!

Svårt att hinna med

Det är konstigt. Nu är ju både jag och Jonas lediga, Jonas har börjat sin 7 veckors semester, det är verkligen helt underbart! Man kunde ju inte ens i sin vildaste fantasi fått en bättre början med vädret. Men det som är konstigt är att jag hinner oftast inte med att blogga ... nu har jag ju eg all tid i världen. Men vi är så sällan inne. Så det kommer nog vara lite semesterstuk på bloggen över sommarn. Kan i ofsig tänka mig att det är färre som läser nu på sommarn med.

Nu är vi i Mellerud. Mamma fyllde år igår och det var kalas för henne. Ikväll skall vi på 50års kalas/fest ute hos Tinna och Thomas. Kanalyran börjar ju även idag ... Det är som en liten stadsfestival, förr var det jätteroligt då det var många som flyttat härifrån som kom hem för detta. De senaste åren har det väl inte riktigt varit så men det är alltid kul ändå. vi ska dit i morgon, mamma ska vara barnvakt. Hon erbjöd sig tom så man behövde inte ens fråga ! SNÄLLT!!